sunnuntai 23. lokakuuta 2011

Possessiivisuffiksi - minulla on oikeus (The Animals vs. Possessive Affix)

Tänään sen tein. Asian, joka olisi pitänyt tehdä heti alkuun, silloin kun ensimmäinen lemmikki tuli taloon. Kirjoitin otteita ihmisoikeusjulistuksesta lapulle jääkaapin oveen. Koirien kuolaisten kuonojen tasolle. Noita oikeuksia kun surutta tallotaan niillä söpösillä pikkutassuilla mennen tullen, ja yleensä siinä välissäkin vielä. Kutsuin kaikki koolle, luin lapun, ja kiinnitin sen oveen niin että pikku diktaattorit voivat sieltä aina käydä tarkistamassa, jos unohtavat jonkun kohdan.

Artikla 2:
Jokainen on oikeutettu kaikkiin tässä julistuksessa esitettyihin oikeuksiin ja vapauksiin ilman minkäänlaista rotuun, väriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittiseen tai muuhun mielipiteeseen, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään, omaisuuteen, syntyperään tai muuhun tekijään perustuvaa erotusta
.
Tämä koskee siis myös minua!

Artikla 3:
Kullakin yksilöllä on oikeus elämään, vapauteen ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen.
Tämä tarkoittaa sitä, että minun ei tarvitse koko aikaa pelätä jonkun karvaturvan hyökkäystä nurkan takaa tai sängyn alta. Lopeta siis vaaniminen.

Artikla 4:
Ketään ei saa pitää orjana tai orjuutettuna, kaikki orjuuden ja orjakaupan muodot on kiellettävä.

Minun ei siis tarvitse rahnuttaa taukoamatta korvan takaa, toimia henkilökohtaisena ulkoiluavustajana, kokkina, tarjoilijana tai minään muunakaan, sillä en ole orjanne!

Artikla 5:
Ketään ei saa kiduttaa eikä kohdella tai rangaista julmasti, epäinhimillisesti tai alentavasti.

Ei siis tukehduttamisyrityksiä suukoilla, ei kylmiä neniä paljaalle iholle, eikä rojahtamista naaman päälle kun nukun!

Artikla 9:
Ketään ei saa mielivaltaisesti pidättää, vangita tai ajaa maanpakoon.
Minä siis saan kulkea ovista, ette voi pitää minua vankina omassa kodissani! Sallittuja eivät ole myöskään yllätyshyökkäykset, jossa kaksi makaa peittoni päällä pitäen minua aloillaan kolmannen suorittaessa edellisen kohdan vastaisia toimia, kuten juuri kitarisojen puhdistusta.

Artikla 13:
   1. Jokaisella on oikeus liikkua vapaasti ja valita asuinpaikkansa kunkin valtion sisällä.
Saan siis liikkua minne itse tahdon. Myös talon sisällä.

Artikla 17:
   2. Keltään älköön mielivaltaisesti riistettäkö hänen omaisuuttaan.
Siis jos minulla on nakki, on se nakki minun, eikä sitä saa kukaan minulta ottaa. Mun nakki!

Artikla 24:
Jokaisella on oikeus lepoon ja vapaa-aikaan, työajan järkevään rajoittamiseen sekä määräaikaisiin palkallisiin lomiin.
Minulla on siis oikeus nukkua (ei, en ole silloin kuollut ja välttämättä tarvitse elvytystä), ja käydä vapaa-ajan riennoissa ilman teitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti